Landningssida

Sidtypen landningssida används som startsida eller när mycket information ska visas, till exempel som introduktion till ett ämnesområde. Landningssidans funktion är att ge överblick och slussa besökaren vidare. Den är inte i sig innehållsbärande, utan visar bara upp innehåll.

Funktioner på sidan är stor bild, call to action, included in-länk, navigation till sidor (menylänkar i form av knappar) och  promos. På landningssidor kan du lägga upp till fem promos i bredd.
Tips: Gör en skiss med papper och penna av vad sidan ska innehålla innan du börjar, så att upplägget blir genomtänkt.

Ingressen ska sammanfatta informationen på din landningssida, den är viktig för sökmotorerna.

Landningssidans funktion är att ge överblick och slussa besökaren vidare. Den är inte i sig innehållsbärande, utan visar bara upp innehåll.

Funktioner på sidan

En landningssida har stor bild med hel eller halv färgplatta, parent page-länk, navigation till sidor (menylänkar i form av knappar) och promos. På landningssidor kan du lägga upp till fem promos i bredd. Vill du ha fler promos så skapar du fler block. Se avsnittet Promos för hur du skapar dessa.

Gör gärna en skiss med papper och penna av vad sidan ska innehålla innan du börjar, så att upplägget blir genomtänkt.

Ingressen ska sammanfatta informationen på din landningssida, den är viktig för sökmotorerna. Om du inte har en ingress ska du alltid fylla i fältet Description under Metadata. Det förklarar också för en sökmotor vad din sida handlar om. Du kan även fylla i fältet om du har en ingress, men vill att en annan text visas när sidan syns i en sökträff. Precis som på en sida kan du inte lägga in bilder i ingressen.

Bild till landningssida

Systemet skalar själv dina bilder till webbanpassad storlek. Om din orginalbild är för liten kommer den att bli pixlig och ful, använd därför inte för små bilder. En bild som ska användas som huvudbild på en landningssida, ska vara minst 2400 pixlar bred. 
Läs mer om bilder i Drupal på sidan om bildhantering.

Skapa en landningssida

Gå till Content, välj Add Content, Landing page. Här ser du att Title och Subsite är de enda obligatoriska fälten. Lead är ingressen, den innehåller maximal 500 tecken och ingen formatering (länkar, fetstil med mera).

  • Call to Action kan du använda om du har en eller två handlingar du gärna vill att besökaren ska utföra, till exempel Sök kursen.
  • Media: Här kan du lägga in den stora toppbilden som är typisk för landningssida.
  • Menu links: Dessa används för huvudlänkarna på din landningssida.
  • Content: På en landningssida är Promo det enda block du kan lägga in. I gengäld kan du lägga in dem i grupper om 1-5 eller en rullande list med promos.