Övergripande funktioner

Dessa funktioner är övergripande för hela ki.se.

Workbench

Workbench

Workbench heter sidan där du hittar allt innehåll du har möjligheter att arbeta med. Eftersom ki.se är uppdelad på flera sajter så har vi i Workbench samlat länkar till de vanligaste sakerna du gör på en sajt. Här kan du också skapa widgets, nyheter och kalenderhändelser. 

Workbench ser ut ungefär så här beroende på vad du har tillgång till att redigera i Drupal. 

Content

Content är uppdelat på fem flikar. Här visas:

  1. Content. Här ser du allt innehåll på de sajter som du som redaktör har rättigheter till. Här kan du också söka på titel, typ av innehåll (Pages, events, promos) mm.
  2. My content. Innehåll som du har skapat och uppdaterat listas här. Om du saknar något av ditt innehåll så kan det bero på att en annan redaktör har sparat om det. Då kan du söka fram det under Content. Dubbelkolla även att du är inne på rätt sajt (ki.se, Utbildning, Nyheter&Kalender, Medarbetarportalen)
  3. Promos. Här kan du se vilka sidor som innehåller en viss promo. Det är bland annat användbart när du vill veta om du kan radera en promo eller om du tänker ändra den.
  4. Documents. Vilka sidor som innehåller ett visst dokument. Börja alltid med att kolla om dokumentet redan finns uppladdat. Om du har en ny version av ett befintligt dokument så ska du byta ut det, då kommer alla befintliga länkar till dokumentet att fortsätta fungera.
  5. Media, det vill säga filmer och bilder på de sajter du har rättigheter till.
Ruta med cirkel

Globala funktioner

Många funktioner återkommer på flera ställen i Drupal. Här presenterar vi några av dem.

  • Ruta med cirkel: En ruta med en ring i högerkanten anger att det finns information inlagt, tex via länkverktyget Linkit. Ställ dig i rutan och börja skriv de första bokstäverna i ordet/namnet så får du en lista på förslag.
  • Ta bort information i redan ifyllda fält: Ställ dig i det aktuella fältet och raderar den text som står där. Så gör du för att till exempel ta bort en tagg, en länk, ett dokument eller liknande som lagts in i ett separat fält. Uppdatera sidan och informationen syns inte längre. I fältet Caption är bildtexten på engelska förvald, den kan du ta bort genom att skriva över den. Vill du inte ha någon bildtext alls, skriv in ett mellanslag.
  • Redigera från surfläge via pennan: När du är inloggad kan du surfa till den sida eller komponent du vill redigera och leta efter pennan som syns i högra hörnet på denna. Musa över den så får du olika val du kan göra. Så här gör du även för att fortsätta redigera en sida som du nyss publicerat.
  • Spara regelbundet, använd inte Back-knappen i webbläsaren, risken är att du hamnar helt fel. Kom också ihåg att alltid spara innan du växlar till en annan sida, annars tappar du dina senaste ändringar.
Surfläge via pennan

Taggar (tags)

Fältet Tags finns bara för nyheter och kalenderhändelser. Här kan du välja taggar som kan vara relevanta för att hitta och visa upp materialet senare, till exempel "inflammation". Taggarna används för att du ska kunna filtrera fram och skapa nyhets- och kalenderlistor och är alltså inte att likställa med sökord. Det är ditt jobb som redaktör att se till att texten innehåller de nyckelord besökaren kan tänkas använda, särskilt i rubriker och ingress. 

Börja skriva ett ord eller bokstäver i ett ord i fältet så kommer du att få en lista över taggar som innehåller dessa bokstäver eller ord. Taggar ska inte vara alltför övergripande (då ger du ingen hjälp i att filtrera fram rätt information som besökare) eller för smala (då blir taggen själva sökordet). För att urvalet av taggar ska vara logiskt skapas dessa centralt.

Anmäl nya förslag på taggar till webbteamet@ki.se. Utgå från att de ska vara breda, men ändå specifika. Använd gärna Svensk MeSH (Länkar till en externa sida.) som utgångspunkt.

Draft och Unpublished

När du skapar och redigerar en sida så kan du välja att spara den som published eller unpublished. När du redigerar en publicerad sida kan du även välja att spara den som draft, om du inte vill att ändringarna ska publiceras ännu. 

Published är default, det ska du använda om sidan är tillräckligt klar för att kunna besökas (den behöver alltså inte vara helt klar än, men information på sidan ska vara korrekt).

Unpublished ska du använda när en sida inte längre eller ännu inte (om det är ny sida) är aktuell och användare inte bör komma åt den.

Draft ska du använda om du vill att sidan, så som den ser ut just nu, ska fortsätta vara tillgänglig för användare medan du gör uppdateringar som ska publiceras senare. Du kan inte redigera den publicerade sidan och ha andra versioner i draft. 

Versionshantering

Versionshantering

Drupal sparar de senaste versionerna av en sida. För att använda en tidigare version, gör så här:

  1. Gå till pennan på en sida när du är inloggad och välj Versioner.
  2. Du får nu upp en sida som listar de senaste versionerna som skapats. Välj en version och klicka Återställ för att återställa, och Radera för att slänga den versionen.

Information om versioner

Här kan du skriva in en förklaring på de ändringar som gjorts, till exempel om du har ändrat på någon annans sida och vill tala om vad du har gjort (bytte ut trasig länk).

Klona eller radera

Clone and delete

Funktionen Clone skapar en kopia av en sida eller annan typ av innehåll. Det är praktiskt bland annat om du gör en serie kalenderhändelser med vissa skillnader i, eller ska översätta en sida till engelska. Du kan klona allt innehåll även om du inte har skapat det själv.  

Browsers

Du kan arbeta i Drupal via Mozilla Firefox eller Google Chrome. Andra webbläsare kommer troligen inte att fungera för detta.