Maria Watter

Maria Watter

Verksamhetschef | Prefekt
E-postadress: maria.watter@ki.se
Telefon: +46852483623
Besöksadress: Alfred Nobels Allé 10, plan 6, 14152 Huddinge
Postadress: TL Undervisning och lärande, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Är PhD och Lektor samt Verksamhetschef för Undervisning och Lärande
    (UoL), Karolinska Institutets medicinpedagogiska enhet, sedan 2019.
    Undervisning och Lärande är sedan starten 2019 en fristående verksamhet
    organisatoriskt placerad direkt under rektor och vars syfte är att skapa
    förutsättningar för hög kvalitet i KIs utbildning på såväl grund och
    avancerad nivå som forskarnivå. Vi som arbetar på UoL fokuserar på
    pedagogisk kompetensutveckling för lärare att möta det pedagogiska
    uppdraget, att stödja kontinuerligt lärande och nätverkande för att skapa
    gemensamhet för lärare i en föränderlig värld, att facilitera pedagogisk
    utveckling så att kompetens får möjlighet att omsättas i praktik som
    möter framtidens behov för våra studenter, samt vidareutveckla
    förutsättningarna för lärande genom att bygga infrastruktur (digital och
    fysisk) och bidra till organisatoriskt lärande så att vi är rustade för
    framtiden. Vi gör det för (och helst i samarbete med) alla som planerar,
    undervisar och leder KIs utbildning både inom ramen för KI och Region
    Stockholm. Vårt strategiska utvecklingsarbete sker i tätt samarbete med
    kommittén för utbildning (KU), kommittén för forskarutbildning (KFU),
    utbildningsrådet (UR) men även enskilda institutioner och program.
    Som ledare drivs jag av att få arbeta med att utveckla människors som
    verksamhetens potential. Jag tror på lärandets kraft att utveckla
    individer, organisationer och vårt samhälle till en lite bättre plats.
    Därför är lärande och att skapa tillsammans och över gränser en viktig
    del i mitt ledarskap. Liksom att släppa fram glädjen i vilka vi är och vad
    vi skulle kunna åstadkomma för att över lång tid ha uthållighet att
    bidra till utveckling i komplexa miljöer där resultaten ofta varken är
    lätta att mäta eller något som kommer direkt. Att skapa mening och glädje
    ger möjlighet till ett långsiktigt och hållbart arbete som över tid
    bygger kapacitet att möta framtida utmaningar så att det inte känns som
    att världen varken kör över oss eller springer ifrån oss utan att vi är
    delaktiga i att skapa en värld som alla kan frodas i.
    Har genom åren haft flertalet roller inom utbildning och med ett särskilt
    intresse för att leda utveckling. Som lärare och studierektor i början av
    min karriär fick jag följa många studenter i vardagen vilket skapade en
    djup förståelse för våra olika förutsättningar vilket varit till enorm
    nytta. Som programdirektor arbetade vi med med ett större
    utvecklingsprogram efter UKÄs utvärdering. Det var inriktat på
    framförallt vetenskapligheten i utbildningen och resulterade så småningom
    i att många av våra studenter nominerades till top 10% i undergraduate
    awards för sina examensarbeten. Baksidan av detta arbete var lärarnas
    förutsättningar och som Grundutbildningsansvarig arbetade vi sedan med att
    utveckla såväl incitament och strukturer för lärares utveckling och
    autonomi (bland annat en kvalitetspeng för fri kompetensutveckling). Att
    arbeta med strukturer som ger förutsättningar för lärare/pedagogiska
    ledare och lärandet har jag sedan tagit med mig in i arbetet med att bygga
    upp UoL som startades 2019 utifrån det flertal mindre verksamheter som
    funnits tidigare. Här har fokus varit på att bygga upp strukturer och
    kapacitet att möta universitetets behov liksom att framåt även bidra till
    utveckling av pedagogisk utveckling även nationellt och internationellt.
    Som lärare har jag undervisat, examinerat och ansvarat för kurser i såväl
    kemi, biokemi och biomedicinsk laboratorievetenskap men senare framförallt
    fokuserat på ämnet kvalitet och kvalitetsutveckling. Även som lärare
    ligger min passion i att utveckla undervisningen så att den möter såväl
    studenternas som framtidens behov och däremellan skapa en trygg, öppen och
    kreativ miljö som skapa förutsättningar för lärande. Även idag har
    jag kvar foten i en fristående interprofessionell kurs i kvalitet och
    kvalitetsutveckling för hälso- och sjukvården som ges varje höst.
    2019-nuvarande: Verksamhetschef Undervisning och Lärande (UoL)
    2016-2019: Grundutbildningsansvarig (GUA) på Institutionen för
    Larboratoriemedicin (Labmed)
    2014-2016: Biträdande avdelningschef för avdelningen för klinisk kemi
    vid institutionen för Laboratoriemedicin
    2011-2016: Programdirektor (PD) för Biomedicinska analytikerprogrammet
    2009-2011: Chef för studentadministrationen vid insitutionen för
    laboratoriemeidicn
    2009-2011: Studierektor för biomedicinska analytikerprogrammet
    2007-2008: Utvecklare Bernadotte gymnasiet
    2007-nuvarande Lärare KI först Adjunkt (2007-20011) och från 2011 Lektor
    2003-2007 Doktorand i medicinsk biokemi (2007)
    Från början är Leg biomedicinsk analytiker (2002).
    Medicine doktorsexamen inom medicinsk biokemi, KI, 2007
    Biomedicinsk analytikerexamen och kandidatexamen i biomedicinsk
    laboratorievetenskap, KI, 2002

Forskningsbeskrivning

  • Obalanser eller rubbningar i metabolismen av fettsyror får stora
    konsekvenser för hälsan så som hjärt- och kärlsjukdom, fetma eller
    diabetes. Det finns även en rad mer sällsynta sjukdomar som påverkar
    lipidmetabolismen som orsakas av olika genetiska defekter i något av alla de
    enzymer som är involverade i lipidmetabolismen.
    Acyl-CoA tioesteraser är en grupp enzymer som katalyserar hydrolysen av
    acyl-CoA till fria fettsyror och fritt coenzym A och har därigenom en
    regulatorisk roll i lipidmetabolismen. Denna aktivitet återfinns i alla
    cellorganeller, från cytosol till mitokondrier och peroxisomer. Den
    fysiologiska funktionen för dessa olika enzymer är ännu inte helt känd
    utan kan endast postuleras utifrån dess cellulära lokalisation, aktivitet,
    vävnadsuttryck och reglering. Karakterisering av dessa enzymer är därmed
    viktigt och har varit mitt fokus i forskningen.

Alla övriga publikationer

Anställningar

  • Verksamhetschef, Undervisning och lärande, Karolinska Institutet, 2021-

Examina och utbildning

  • MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Institutionen för laboratoriemedicin, Karolinska Institutet, 2007
  • LICENTIATEXAMEN, Institutionen för laboratoriemedicin, Karolinska Institutet, 2004
  • Medicine Kandidatexamen, Karolinska Institutet, 2002
  • Biomedicinsk Analytikerexamen, Karolinska Institutet, 2002

Uppdrag

  • Prefekt, TL Undervisning och lärande, Karolinska Institutet, 2021-

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI